maanantai 13. helmikuuta 2012

Sanningen om oss på 45 minuter

Se, endast detta har jag funnit att Gud skapade människorna rättsinniga. Men sedan har de tänkt ut många onda planer”. (Predikaren 7:30)

För en tid sedan besökte jag en skolklass där vi diskuterade livets mening, tro, Gud, Jesus mm. Under lektionen presenterade jag för dem två kända personer. Den ena var en känd pop artist och den andra var Moder Teresa. De flesta visste vem bägge var och något om deras liv och  ”karriär”. Efter presentationen skulle de välja vem av dessa två de ansåg var en bättre förebild av ett lyckligare liv och vem som skulle bidra till en bättre värld ifall vi hade denne som en verklig förebild.

När rösterna var givna föll de enhälligt på Moder Teresa. Det var ingen tvekan om att de ansåg att hon levt ett lyckligare liv trots att hon gav bort de pengar hon fick i nobels fredspris och att hon levde och hennes efterföljare än idag lever en livsstil som gör verklig skillnad.

Följdfrågan i klassen blev då denna: ”Varför har då ingen av er Moder Teresas affischer på väggen, eller lyssnar på hennes (få) tal på er mp3 spelare?

Under dessa 45 min manifesterades mänsklighetens verkliga problem på ett konkret sätt. För alla var det uppenbart att vi vill hålla fast vid de förebilder som bygger på yttre bekräftelse och inte på inre. Vi vill hålla fast vid att beundra egotrippare och göra dem rikare. Vi vill upprätthålla det system vi kallar "världen", som bygger på att "jag är" = det jag gör och hur jag lyckas enligt andra.Vi utvecklar olika normer för hur vi skall bedöma oss själva och andra i detta.

Samtidigt bevisar denna episod i klassrummet att en enskild  människa som lever av inre bekräftelse dvs den ”jag är” driver mig att göra ”det jag gör" - kan göra verklig skillnad. Det bevisar att mänskligheten problem kan egentligen lösas genom en enda människa,"jag".

Människans yttersta längtan är att bli älskad. Kärlek är inte byteshandel eller handel överhuvudtaget. Kärlek bygger inte på vad jag gör utan den jag är i relation till den som har gjort mig. Det är just erfarenheten av att se mig själv sådan jag är i min skapares ögon som tillfredställer kärleksbehovet. Då leder detta till ett "görande" som inte bygger på yttre förväntningar. Det skapar inte flere Moder Teresa utan EN Matti som blir och gör just det Matti var tänkt att vara och göra. Inte utgående från de gåvor han har eller de behov han ser, utan det som skaparen viskar i örat och säger "låt oss göra detta". 
Om vi stänger ut skaparen ur vårt liv, eller ger honom en roll där vi själva ställer villkoren, är vi ohjälpligt fast i ett beroende av yttre bekräftelse och gör val i livet i stil med den i klassrummet. Vi väljer det som gynnar oss i tron på att det är ”saligare att få än att ge”, trots att vi vet annorlunda. På samma gång gör vi Jesus själv till en lögnare och deklarerar att Han var den olyckligaste människan som någonsin levt på vår jord. Hur så?
Jesus sade att ”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner”. Han sade dessutom att världen skall både tro och förstå när de ser att fadern har älskat oss på samma sätt som han älskat Jesus (Joh. 17:).

Jesus var alltså den mest älskade personen som någonsin levt på vår jord. Därför bevisade han också den största kärlek någon bevisat på vår jord. Han var också den som var mest hel och äkta. Han var alltså allt det som vi mest av allt längtar efter.

Vad är då problemet? Liksom de smarta eleverna insåg, så vet var och en av oss att vi egentligen väljer det vi inte tror är bäst för oss eller för världen. Varför? Svar: Vi kan göra det rätta valet enbart när vi blir det ”jag” vi är tänkt at vara i relation till den som gjorde oss.
”Synd”, som betyder ”missa målet, skjuta förbi”, är vårt största problem.

Synd är inte viljan att vara självisk, att ljuga, stjäla, vara otrogen eller ens döda. Detta är bara symptom på själva synden. Vårt problem är självständighet och oberoende i relation till Gud. Vi blev inte skapade till att vara Gudar, utan Gud.
Vi blev inte skapade till att bli beundrade och dyrkade. Vi har haft många bevis på hur dessa personer mår som ständigt måste producera något som föder beundran.

Detta handlar inte bara om kändisar utan om oss alla. Vi har alla vår egna lilla värld där vi strävar att skapa jaget utgående från det vi presterar. Även när vi strävar efter att förbättra världen efter bästa förmåga, så förblir problemet som kom fram i klassrummet- vi väljer tvärtom.

Svaret ligger i en återförening med Gud, skaparen. Han som kallar sig ”jag är”. Bara Han kan få mig och dej att presentera oss utan titlar som förknippas med vad vi gör eller lyckats med i livet. Först då kan vi ha inflytande på en människa som i sin tur kan förändra världen för många, som i sin tur kan förändra världen för ännu fler som i sin tur . . .

Jesus hade upptäckt denna hemlighet av inflytande genom små relationer. Därför investerade han större delen av de tre år (vi kan läsa om) i 12 män. Därför trivdes han bättre vid matborden hemma hos folk än inför stora folkmassor.

Han utmanade den tidens ledare med dessa ord som får avsluta den första Saltbiten:

Jag tar inte emot ära av människor. Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er. Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn, honom tar ni emot. Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden? ” (Joh. 5:41-44)

Matti Aspvik


1 kommentti: